tisdag 22 november 2011

Gårdagens middag!

Igår lagade jag en köttgryta. Denna gryta smakade riktigt gott och nu tänkte jag dela med mig av en bild och vad den innehöll.

Älgkött - några hundra gram (vägde tyvärr inte, men ta så de verkar räcka till 4 port.)
Grädde - ca 3 dl
Mjölk - Ett par dl (så de blir lagomt med sås)
Redning - Till lagom konsistens
Svartvinbärssaft - En skvätt
Hackad lök - En
Skivad morot - Två stycken (eller efter smak)
Salt
Vitpeppar
Soya - En skvätt för färgens skull
Torkade trattkantareller - En näve

Bryn köttet i smör och olja. Salta och peppra (har endast salt och vitpeppar för jag tycker att det smakar absolut bäst så och köttsmaken försvinner inte).Tillsätt grädde, och mjölk och lite svartvinbärssaft. Låt sjuda ca 1-1½ timma. Tillsätt morätterna, trattkantarellerna och löken, låt sjuda på svag värme i ca 30 min till. Smaka av! NJUT!

Till detta gjorde vi hemmagjort potatismos med en klick bregott och lite mjölk och en stor sallad.
I salladen hade jag:

En påse babyspenat
En halv fetaost
Ett granatäpple
Lite gurka
En burk körsbärstomater
Lök

Salladen håller sig bäst om man inte skär sönder tomaterna utan har dom hela. Står sig i kylen flera dagar då. Och sen använder vi bara spenat i salladen, mer smak och håller sig fräscht längre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Såg gott ut men receptet kändes en aning hårdsmält ;)

//Susanne