torsdag 26 januari 2012

Tjälknöl

Tänkte berätta hur jag gör min tjälknöl.

1 stek, valfri storlek och sort. Jag endast gjort på älgkött eftersom det är de vi har hemma.

In i ugnen på 50 grader frusen på kvällen. Höj till ca 85 grader på morgonen och sätt i en termometer. När steken kommit upp i 68-69 grader så ta ut den och lägg i marianden. Ha den inne några grader längre om ni vill ha den mer genomstekt.

Marinaden:

4 dl vatten
1 dl salt
1 dl soja
2-3 vitlöksklyftor
peppar

Koka upp och låt svalna lite innan du häller den i en påse.

Låt köttet dra i marinaden MINST 4 timmar. Supergott och enkelt!

6 kommentarer:

Malla sa...

ja det är SÅ gott och SÅ längesen jag gjort det :S

äppelblomman sa...

Mums va gott! Kanske man skulle prova och bli den där goda husfrun;-) Jag skulle iallafall få en massa plus poäng av min käre sambo;-)
Kram K

Shamrock sa...

Tjälknöl är jättegott

Anonym sa...

Det där lät ju sjukt gott! Mums :)

Lotta sa...

Ja jägarexamen är jätteintressant och rolig, men det är ju tack vare träffarna på Fritid. Hade nog inte pallat det annars själv :)
Med oss är allt bra. Började jobba i måndags och Daniel har också fått nytt jobb, därav flytt. Men han får flytta själv först så kommer jag efter sommaren när min anställning gått ut. Hur är det med er? Ha en fin helg! Kram

Anonym sa...

Till Jokkmokk skulle jag få med där också :)