tisdag 4 december 2012

Tips tack - bristningar

Som ni kanske förstått så tycker jag att mina bristningar jag fått på min mage är väldigt jobbiga. Att dom dessutom bara ökar gör det inte bättre. Dom går nu från troskanten upp ovanför naveln och sen säkert en decimeter åt sidorna från naveln. Har ingen bild att lägga upp tyvärr, men kanske gör det senare. Jag kan som inte släppa det, det känns verkligen som om jag jag vill sätta mig och gråta i ett hörn och inte se min mage alls...

Har ni fått bristningar?
Har huden dragit ihop sig?
Hur mycket fick ni?
Har ni använt nån kräm som bleker och stramar upp huden? ( som den här t.ex)

Har ni nå tips till mig? (och säg inte att det är kärlekens stigar eller nå dylikt).






9 kommentarer:

Ting sa...

Det finns nog inte så mycket att göra åt den där saken tyvärr.
Men de bleknar med tiden, lovar.
Jag har bristningar från klittan upp till tuttarna.
Fast jag känner mig inte så upprörd över det längre.
Det är coolt med ärr ;)

Brüggemann sa...

Bristningar hör till :)
Varje gång du ser de ska du titta på ditt barn sen, då känner du det var värt det.
Med tiden bleks de lite och man tänker inte så mycket på det.
Klara, jag hade på fler ställen med Ida, vader, lår, mage, midja och bröst..
Jag hade en jobbarkompis förut som smörjde in sig i barnolja från tidigt i graviditeten till slutet. Hon fick faktiskt inte en bristning, sen om det berodde på oljan vet jag inte..
Kram!

Ann-Sofie sa...

Åhhh söta du, tyvärr kan jag inte hjälpa dig, jag hade turen att inte få några bristningar, 1:a graviditeten smörjde jag 2:a smörjde jag inte alls, så det är nog från person till person, men ärr bleknar med tiden jag har ett 10 cm långt ärr på magen från en sprucken lever op och det har verkligen bleknat med åren.

Kram

Anonym sa...

Jag gjorde inget, och nu 4 år senare tänker jag knappt på dem. De är lika vita som resten av min mage;)

Vissa säger bristningarna inte får färg om man blir brun. Men jag kan tyvärr inte säga om det stämmer eftersom jag antänder i solen före jag får färg...

Å du, man får gråta över bristningar o mman vill det, så det så!

//Susanne

Malla sa...

jag krämade inte på ngt varken under eller efter, såg bara förtaskig ut, tyckte jag.
Jag vet inte om jag tror på några mirakelkrämer. Det tar ett tag sen bleknar dom eftersom och ja min mage har du väl sett? Annars får du kika nästa gång :)

Sofia sa...

Det fanns en kräm förut som hette Rejene och jag vet en som provade vars hud var extremt uttöjd och det blev betydligt bättre (om resultatet var bestående vet jag dock inte).

Annars är mitt bästa tips att sola. Jag fick bara bristningar med första barnet och de var blålila fram tills att vi åkte till thailand och jag solade. Då blektes dem och nu är de inte speciellt framträdande (du har ju sett dem! :-))

Hur det kommer att se ut efteråt beror ju mycket på huden i övrigt. Drar den ihop sig bra så kommer bristningarna bara att synas som ljusa ränder, men gör den det inte så brukar man få en "rynkig" mage och då syns de ju lite mer.

Och även om du inte tror det nu så är det precis som flera andra redan har sagt: Även om man kanske inte gillar sina bristningar, så känns de ofta väldigt oviktiga i jämförelse med den här ungen som kommer ut. :-)

Ann-Sofie sa...

Sv: kalkon är faktiskt gott, vi hade det till Thanksgiving men då köpte vi den tidigt och fick tag i en liten. När jag bodde i Sverige så fanns det bara jättestora kalkoner att få tag på tyvärr.

Petra sa...

Jag klarade mig hyffsat, jag smörjde in mig hela tiden med bodyshops bodybutter.

penny sa...

Bristningar beror på hormonerna, en del får inga alls medan vissa får jätte mycket. Inget an kan rå för. Jag fick bristningar efter 1 barnet, men det har inte blivit värre efter jag fått 3 barn till.

Vad jag vet kan man inte göra något åt det, om man inte ska vara drastisk och operera sig och dra ut huden.

Men jag vet tyvärr inga andra tips, förutom som en innan skrev att sola då bleks de en aning ;)