torsdag 11 augusti 2011

Recept

Thékakor!

50 gr jäst (torr eller färsk)
1 äggula
1 tsk salt
3 msk honung
12 dl mjöl (vilket mjöl man vill, dinkel, fullkorn rågsikt)
5 dl mjölk ( 37 grader)
200 gr rumstempererat smör

Blanda jäst och honung medan mjölken värms.
Tillsätt mjölken, salt och ägg.
Tillsätt mjöl lite om sänder, och sist i med smöret.
(Spelar nog ingen roll när man tillsätter smöret egentligen)
Arbeta i 5 min. Låt jäsa 45 min.
Knåda degen. Dela i 20 lika stora bollar.
Jäs 5 min.
Kavla ut till runda thékakor, lägg på plåt och nagga.
Jäs 45 min.
Grädda ca: 5 min. 250 grader.

Gå ej ifrån, utan håll kolla för de går fort!






Dinkellimpa!

50 gr färsk jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk honung
2 msk rapsolja
3 tsk salt
4 dl grovt rågmjöl
5 dl fullkorns dinkel
4 dl dinkelmjöl (siktat)

Smula jästen, tillsätt vatten, olja, honung, salt och rågmjölet.
Tillsätt sen dinkelmjölet lite i sänder.
Degen får gärna vara lite kladdig.
Arbeta degen i 5 min. Jäs 30 min.
Knåda degen och forma till 2 limpor.
Lägg i 2 brödformar som är klädda med bakplåtspapper.
Jäs 30 min.
Grädda mitten av ugnen 25-30 min. 200 grader.



Hoppas de smakar!